Sunday, June 26, 2011

dengar kata hati korang tu

tau tak, dalam kajian terdekat didapati jantung kita ni ada lagi banyak neuron berbanding otak kita. ni bermakna jantung kita lagi banyak menghantar signal2 ke otak kita berbanding sebaliknya.so,siapa control siapa sebenarnya ni?o_O!?

sebab tu kalau perasaan dalam diri kita ni berada pada tahap kritikal, kita boleh jadi over react.sebab otak dah tak boleh kawal signal2 dari jantung yang lagi banyak tu.*lebih kurang camtula metafora dia.

patutla kita boleh tengok kalau orang jatuh cinta atau putus cinta. diorang macam dah tak berapa nak peduli kat orang2 kat sekeliling.mungkin nila sebabnya kan.jantung punya kerja.

dari sini jugakla datangnya pepatah,”dengar kata hati” sebenarnya tu lebih kepada jantung.sebab dari penemuan ni, di-state-kan bahawa keputusan dan perkembangan personaliti korang ditentukan oleh neuron kat jantung.

fuuh.rasa cam panjang je aku terangkan.

dan oh;

  • aku tak pasti sangat apa perbezaan neuron jantung dengan neuron otak ni. aku sekadar baca info yang aku dapat sepintas lalu.tak sempat nak kaji lebih detail.sibuk.tapi kalau korang rasa berminat atau curious korang leh stat dengan link ni--->jantung kita
  • duit elaun aku tuk bulan ni dah abes.jom makan biskut cap ping pong balik.haha

 

  • Nabi Muhammad s.a.w bersabda,
  • "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."

    (Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir

    *tak pasti kalau boleh dikaitkan dengan penemuan terbaru ni.tapi still la kan.kita kena jaga setiap organ kita dari benda2 buruk dan haram.insyaAllah.^^

    wallahualam.

No comments:

Post a Comment